Zeg “nee” tegen ongevraagde aanbiedingen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een forse toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via digitale werving. De ACM adviseert consumenten duidelijk “nee” te zeggen tegen ongevraagde aanbiedingen.

Nieuwe benaderingstechnieken in digitale wereld
Het ongevraagd benaderen van consumenten met het doel hun een product of dienst te verkopen is niet nieuw. Echter, de opkomst van internet en e-mail leidt wel tot nieuwe technieken van benadering. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwde recent voor een sterke opkomst van oneerlijke praktijken waarbij consumenten worden gebeld voor diensten.

De “truc” die deze bedrijven vaak toepassen is dat zij de consument laten meedoen aan een prijsvraag of aanbieden om “gratis” een proeflevering te ontvangen. Vervolgens worden deze consumenten telefonisch benaderd waarbij indringend op ze wordt ingesproken om hen te bewegen de dienst definitief af te nemen.

Bedenktijd voor verzekeringen
Ook op het gebied van schade- en levensverzekeringen doen deze vormen van colportage zich voor. De wetgever heeft daarom een extra bescherming in de wet opgenomen. Op het moment dat een verzekering zonder menselijke tussenkomst tot stand is gekomen, mag een consument binnen veertien kalenderdagen de overeenkomst ontbinden, zonder boete en zonder opgave van redenen. Die veertien dagen gelden vanaf het moment waarop de overeenkomst is aangegaan. Of, als dit later is dan de veertien dagen na sluiten van de overeenkomst, vanaf de dag waarop de consument de informatie over het product van de financiële onderneming heeft ontvangen. Voor levensverzekeringen geldt een termijn van dertig dagen.

Vraag altijd ons om een second opinion
Ons kantoor behartigt uw belangen op het gebied van verzekeringen. Hierbij streven wij naar een situatie waarbij wij een totaalbeeld hebben van uw wensen en behoeften op het gebied van financiële zekerheid. Die financiële zekerheid bestaat uit veel verschillende onderdelen. Deze onderdelen hebben vaak onderling met elkaar te maken. Het is niet verstandig om zo maar een van die onderdelen te vervangen zonder rekening met de andere te houden. Ons advies aan u is dan ook om niet in te gaan op door u niet aangevraagde informatie op het gebied van verzekeringen of hypotheken. Heeft een bepaald product of dienst toch uw interesse, informeer ons dan hierover. Wij informeren u graag wat de eventuele gevolgen hiervan zijn voor de andere financiële producten die wij voor u begeleiden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *